Klaartje Schüngel

Klaartje Schüngel is sinds 2011 actief in het onderwijs en gespecialiseerd in de invloed van sociale media op gedrag en welzijn van jongeren. Zij adviseert scholen over de aanpak van pesten en grensoverschrijdend gedrag op sociale media, is spreker op onderwijscongressen en studiedagen en leidt anti-pestcoördinatoren op. Ook is Klaartje actief betrokken bij diverse projecten “Veiligheid in en om school” in het kader van het landelijk programma Preventie met Gezag, waarbij ze samenwerkt met gemeenten, jongerenwerk organisaties en scholengemeenschappen.

Quote: “Het is belangrijk dat jongeren bewust worden van hun gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een positief klimaat op school, in de wijk én in de online omgeving waar ze zoveel tijd doorbrengen. Ze kunnen dit niet alleen en hebben hierin actieve begeleiding nodig van opvoeders, leraren en jeugdwerkers.”

Anniek Verhagen

Als Cultureel Antropoloog is observeren en het vanuit verschillende perspectieven naar gedrag kijken een tweede natuur voor Anniek. Na haar werk in de jeugdhulpverlening heeft ze in 2008 de overstap naar het onderwijs gemaakt. Ook hier gaat haar werk altijd over gedrag en interactie, tussen kinderen onderling, tussen kinderen en de leraar, en in teams. Pedagogiek, groepsdynamiek en communicatie zijn centrale thema's in haar werk als trainer en coach en als interim teamleider. Tien jaar heeft zij trajecten pedagogische tact en -leiderschap begeleid vanuit het Nivoz, zijn is verbonden aan KiVa in het basisonderwijs en coacht teamleden en directieleden in verschillende organisaties.

Rick Bloemberg

Rick heeft lesgegeven in het basisonderwijs en studeerde daarna sociologie. Tijdens die opleiding raakt hij geïnteresseerd in het menselijk gedrag in groepen. De combinatie van wetenschap en praktijk zet hij in voor de doorontwikkeling van onder andere het KiVa-programma en GRIPP. Hij werkt momenteel samen met het werkveld, maar ook met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht. In zijn werk staat positieve groepsvorming, sociale en morele competenties en het groepsproces achter pesten centraal.