Anniek Verhagen
Bestuurslid en trainer
Anniek Verhagen is cultureel antropoloog gespecialiseerd in gedragsdynamiek. Het observeren en analyseren van gedrag vanuit verschillende perspectieven is voor haar een tweede natuur. Na een carrière in de jeugdhulpverlening maakte zij in 2008 de overstap naar het onderwijs. Daar zet zij haar expertise in op het gebied van gedrag en interactie, zowel tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en docenten, als binnen docententeams. Pedagogiek, groepsdynamiek en communicatie vormen de kern van haar werk als trainer, coach en interim teamleider. Anniek heeft ruim tien jaar trajecten pedagogische tact en -leiderschap begeleid vanuit het Nivoz, is verbonden aan KiVa en coacht teamleden en directieleden in diverse organisaties.
Rick Bloemberg
Bestuurslid
Rick Bloemberg heeft als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt en studeerde vervolgens sociologie, waarbij hij zich specialiseerde in menselijk gedrag binnen groepen. Als lid van het onderzoeksteam heeft hij bijgedragen aan de onderzoeken naar de effectiviteit van anti-pestprogramma’s KiVa (PO) en GRIPP (VO), uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel houdt hij zich bezig met de doorontwikkeling van beide programma’s en werkt hij nauw samen met zowel scholen in het basis- als voortgezet onderwijs als met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. In zijn werk staat positieve groepsvorming, de ontwikkeling van sociale en morele competenties en het groepsproces achter pesten centraal.
Klaartje Schüngel
Bestuurslid en trainer
Klaartje Schüngel is sinds 2011 actief in het onderwijs en gespecialiseerd in de invloed van sociale media op gedrag en welzijn van jongeren. Zij adviseert scholen over de aanpak van pesten en grensoverschrijdend gedrag op sociale media en is spreker op onderwijscongressen en studiedagen. Klaartje leidt anti-pestcoördinatoren op en speelt een actieve rol in projecten “Veiligheid in en om school” binnen het landelijke programma Preventie met Gezag. Samen met gemeenten, jongerenwerkorganisaties en scholengemeenschappen werkt zij aan een positief schoolklimaat, waarbij online veiligheid een integraal onderdeel vormt. Ze benadrukt dat jongeren actieve begeleiding nodig hebben om zich bewust te worden van hun rol en bijdrage aan de sfeer op school. Het programma GRIPP in het VO sluit hier naadloos op aan.
Adviesraad
Gijs Huitsing
Hoofdonderzoeker bij de GRIPP-evaluatie
Gijs Huitsing werkt als Universitair Docent Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij onderzoek doet naar pesten, sociale netwerken en interventies om sociale relaties van leerlingen te versterken. Sinds 2010 is hij betrokken bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het KiVa antipestprogramma voor basisscholen. In 2018 ontving hij van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek een onderzoeksubsidie om een effectief antipestprogramma voor het voortgezet onderwijs te ontwikkelen (Langlopend Praktijkgericht Onderzoek), wat resulteerde in GRIPP. Hoewel de ontwikkeling voorspoedig verliep, werd de evaluatie bemoeilijkt door twee schooljaren waarin de coronapandemie leidde tot langdurige schoolsluitingen en veel zieke en afwezige leerlingen en docenten. Zijn intentie is om met nieuwe middelen de effectiviteit van GRIPP opnieuw te onderzoeken, samen met middelbare scholen in de praktijk.
Yvonne van den Berg
Oprichter Social Shuffle (Stoeltjesdans)
Yvonne van den Berg werkt als universitair docent en onderzoeker bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie aan de Radboud Universiteit. Daar onderzoekt ze de ontwikkeling van sociale relaties van kindertijd tot volwassenheid. Daarbij richt ze zich vooral op de sociale dynamiek binnen het onderwijs, met een bijzondere focus op de impact van sociale relaties en interacties op het leerproces en welzijn van leerlingen. Yvonne zet zich in om wetenschappelijke bevindingen direct toepasbaar te maken voor scholen. Daarom richtte ze Social Shuffle op, de organisatie achter Stoeltjesdans. Met Stoeltjesdans krijgen leerkrachten wetenschappelijk onderbouwde tools in handen om de sociale dynamiek in de klas te monitoren en te verbeteren, waarmee ze een inclusieve en veilige leeromgeving kunnen creëren.